Budget

Et budget hjælper dig med at holde styr på din økonomi - om du har mange eller få udgifter. 

Et budget hjælper dig med at sørge for, at du får sat nok penge til side til dine faste regninger - og samtidig ved du med god samvittighed, hvor mange penge du har til weekenden, ferien eller den koncert du lige skal til. 

På budgetten kan det til tider forekomme, at der er et overskud på kontoen - men dette beløb er afsat til fremtidige regninger - for faktum er, at ikke alle måneder er lige dyre. Nogle ting afregnes hver måned, hvert kvartal, hvert halvår eller én gang om året. Og til de ting "sparer" man op - netop for at sørge for, at du har et fast rådighedsbeløb - og ikke i samme grad bliver berørt af dyre/billige måneder. Med andre ord - du ved, hvor mange penge du kan bruge hver måned. 

Det er en god ide kun at bruge budgetkontoen til faste udgifter. Det kan være svært om ½ år, at sige nøjagtigt hvor mange penge, man kan trække ud, hvis man sparer op på en budgetkonto. Et godt råd er derfor - ønsker du at spare op, så benyt en opsparingskonto - så ved du altid, hvor meget du har i overskud - og du har igen et bedre overblik over din situation. 

Selvom den daglige økonomi kører lidt på "autopilot" er det vigtigt, at du tjekker dine regninger. Ligeledes skal posterne nogen gange efterses. Elafgifterne kan også stige i forbindelse med, at du køber nyt elektronik. Posterne bør tjekkes minimum hvert år og kommer der nye poster til/fra, så er det en god ide at få rettet budgettet samtidig, så du undgår overraskelser og sørger for at få overført det beløb, der reelt dækker dine omkostninger.


HVILKE POSTER SKAL JEG HUSKE

Familieudgifter

- Internet
- Licens
- Ulykkesforsikring
- Hundeansvars forsikring
- Danmark
- Telefon
- Kontingent
- Fagforening
- A-kasse
- Bus-/tog-/færgekort
- Blade/aviser

Bolig

- Husleje
- Varme
- Strøm
- Vand/afledning

Diverse

- Service på bilen
- Opsparing
- Ferieopsparing
- Tandlæge
- Lån

Bil

- Billån
- Vægafgift
- Bilforsikring
- FDM/Falck

 

 

LEJEKONTRAKT

En lejekontrakt er en aftale mellem dig og udlejeren af lejligheden/værelset. 

I lejekontrakten fremgår, hvor meget du skal betale i husleje, hvilken lejlighed det drejer sig om, og om lejligheden er sat i stand ved indflytning. 

Er der ikke en måler i hver lejlighed, kan der også være anført aconto beløb, eksempelvis for dit vandforbrug. 

Vær opmærksom på ordensreglerne:
- Må der holdes husdyr (ja/nej/bestemte)? 
- Er der tidsbestemmelser for vaskekælderen? 
- Er der tidsbestemmelser for musik? 
- Må der stå ting på bagtrappen? 
- Aftaler du noget med en udlejer, som ikke står i lejekontrakten - så få det på skrift. 
- Det er ikke sikkert, at udlejer kan huske, at der ikke skal males, når du fraflytter lejligheden, derfor er det en god ide at have en skriftlig aftale. 

Når du får fremvist lejligheden eller har fået nøglen, er det en god idé at gå lejligheden igennem for fejl. Tjek eksempelvis, om der er vinduer, der er punkteret, fliser, der er knækket, eller andre ting, der kan falde i øjnene - og snak dem igennem med din udlejer. På denne måde ender du ikke med at skulle hæfte for manglerne ved fraflytning igen. 

Husk samtidig at du er forpligtiget til at holde lejligheden vedlige. Det vil sige, at du skal sørge for at få vasket gulvet, malet hvis det trænger til det og ellers holde lejligheden i pæn stand.

 

 

Husk forsikring

Når du flytter hjemmefra, kan du være så heldig, at du stadig er dækket under dine forældres indboforsikring. 

Dette kræver dog 2 ting: 
- Du er under 21 år. 
- Du bor alene

Det kan være et godt tidspunkt at få tjekket op på ulykkesforsikringen samtidig.

 

 

Depositum

Når du skal ud og finde dig en lejlighed, så skal du være forberedt på at skulle betale et depositum.

Ofte er et depositum på 3 måneders husleje + evt. aconto beløb. Så er din kommende faste betaling på 3.000 kr. - så skal du betale 9.000 kr. i depositum. 

Dette dækker evt. mangler og lignende, når du en gang flytter fra lejligheden igen. Er der mangler ved flyttesynet, så vil en del af dit depositum blive brugt til dette - og evt. også til istandsættelse. 

Nogle steder forlanger man ud over et depositum også at få betalt 3 månedes husleje samtidig.

 

Adresseændring

Når du flytter, så er det vigtigt at give besked herom til Borgerservice.

De sørger for at din adresse bliver opdateret i folkeregisteret - og det betyder, at din post kommer til den rigtige adresse. Ud over dette skal du sørge for, at dit navn fremgår tydeligt på postkassen/ved opgagen. Ellers er det ikke sikkert, at postbuddet afleverer dit brev - men istedet sender det retur til afsender. 

Det er lidt surt, hvis det er en vigtig meddelelse, du venter på eller en regning, der skal betales. 

Flytter du midlertidigt ind hos en ven - så husk at få lavet c/o adresse.

 

 

TAG OS MED

Når man flytter hjemmefra, er det ofte i forbindelse med nyt studie - og det kan være, at valget af studie sender dig til en større by som København, Odense eller Århus. 

Selvom du flytter, kan du stadig beholde Fanø Sparekasse som dit pengeinstitut. Er postnummeret skiftet ud, vil du stadig opleve samme høje personlige service, som du har gjort indtil nu. Og du har mulighed for at lave de samme ting som hidtil - med PortalbankeBoksapp'en til smartphone. Derudover kan du altid se nyheder på vores hjemmeside og du har mulighed for at kontakte din personlige rådgiver direkte via telefon og email. 

Og med det rette kort kan du betale i forretninger og hæve penge i pengeautomater. 
- og hvem kan rådgive dig bedre, end den rådgiver, som du kender i dag.